Advertisement

Hande Berktan

Türk oyun sektörü son yıllarda adını küresel pazarda duyurmaya ve hatta rekor denebilecek başarılara imza atmaya başladı. Peak Games ve Rollic Games’in ABD’li oyun şirketi Zynga tarafından 1,8 milyar dolar ve 168 milyon dolar ile satın alınması, yılın en önemli gelişmeleri olurken, 2020 yılında oyun sektöründe gerçekleşen hisse satışı işlemleri de yaklaşık 2 milyar dolarlık hacim yarattı. Tüm bu gelişmeler, oyun sektörünü en fazla yatırım alan sektör konumda taşıdı ayrıca Türkiye, dünya oyun pazarındaki yerini 18.nci sırada tamamladı.

Yaşanılan salgının etkisi ile birlikte, karantina zamanlarında insanların evlerinde en çok yöneldikleri şeylerden biri de kuşkusuz dijital video oyunları oldu. Global anlamda diğer önemli husus ise eğitimin online hale getirilmeye çalışılmasıydı.2020 yılında pandeminin de etkisiyle tüm iletişim, medya, eğitim, iş yönetimi gibi araçların dijitalleşmesi beraberinde hem üst jenerasyonlar ile gençler arasındaki teknoloji kullanabilme makasını daralttı hem de gençlerin dijital dünyasının daha görülebilir ve anlaşılabilir olmasını sağladı.
AdColony ve Global Web Index'in 2020 araştırmasının sonuçlarına göre sadece gençler değil yetişkinler de oyun oynuyor. Yetişkinlerin yüzde 81,7’si kadın, yüzde 76,5‘i ise erkek. Ortaya çıkan sonuçlar aynı zamanda Türkiye’deki tüm internet kullanıcılarının yüzde 84’ünün en az bir cihaz ile mobil oyun oynadığını gösteriyor.
Sektör dünyada yüzde 9,3 büyüdü

Dünya oyun pazarı 2020 yılında pandeminin ektisiyle yüzde 9,3 büyüyerek 159 milyar dolara ulaştı. Bu büyüme ülkemizde de hissedildi ve geçtiğimiz yıl 32milyon olan oyuncu sayısı 36 milyona, 830 milyon dolar olan toplam hasılat 880 milyon dolara yükseldi.

Mobil oyun pazarı 450 milyon dolar oldu

Pazarın genelinde, 450 milyon dolarla mobil oyunlar, 230 milyon dolarla bilgisayar ve 200 milyon dolarla konsol oyun pazarı olarak gerçekleştiği tahmin ediliyor. 83 milyonu aşkın nüfusu bulunan ülkemizde; 35 milyon mobil oyuncu, 22 milyon bilgisayar oyuncusu, 17 milyon konsol oyuncusu bulunuyor. Oyuncular cinsiyetlerine göre yüzde 55 erkek, yüzde 45 kadın oyun dünyasında yer alıyor.

Oyun oynayanların gelir gruplarına göre dağılımına bakıldığında ise yüzde 40’ı yüksek gelir grubundan, yüzde 30’u orta ve kalan yüzde 30’u ise düşük gelir grubundan geliyor.

Oyun oynama süreleri yüzde 30 arttı

Pandemi döneminde oyun oynama sürelerinin yüzde 30 oranında artığı belirtilen raporda yine aynı dönemde, dünyanın en büyük oyun dağıtım ağı ve platformlarından biri olan Steam’de önceki aylarda anlık aktif kullanıcı sayısı 23 milyonu geçerek tüm zamanların rekorunu kırdı. Yoğunluk artışı sadece Steam’de değil tüm oyun platformlarında ve oyunlarda gerçekleşti.

Oyunların %3’ü ücretli kategoride, %87’sinin reklam geliri mevcut

Google Play'de 171 bin 986 oyun yayıncısı arasında 2 bin 689 Türk yayıncı bulunuyor. 439 bin 890 oyunun bulunduğu platforma Türk yayıncıların sunduğu 8 bin 55 oyun yer alıyor. Türk yayıncıların oyunlarının ortalama puanı 5 üzerinden 3,94 olarak göze çarpıyor. Bu doğrultuda Türk yayıncılarının, mobil oyunların genel ortalaması olan 3,76'dan daha iyi sonuçlar aldığı sonucu çıkıyor. Türk yayıncıların oyunlarının sadece yüzde 18'i hem Google Play hem de App Store'da yer alıyor.
Türk yayıncıların oyunlarının yüzde 3'ü ücretli kategorisinde, yüzde 87'si reklam içermektedir. Oyunların yüzde 28'inde ise uygulama içi ödemelerden yararlanılmaktadır
Türkiye’deki mobil oyuncuların en sevdiği oyun türü olarak ilk sırada herkesin tahmin edeceği üzere yüzde 49 ile aksiyon, macera oyunları yer alırken ikinci ve üçüncü sırada ise puzzle ve yarış oyunları yer alıyor.